jueves, 18 de noviembre de 2010

RAMON TREMOSA PREGUNTA A EUROPA PER LA MAT,RESPOSTA DE LA COMISSIÓ EUROPEA




Com ja us dèiem en la nota elaborada després de la nostra última assemblea, el dia anterior, els nostres companys de CDF-Convergència Democràtica de la Franja, que havia promogut la intervenció de Ramon Tremosa davant de la Comissió Europea, Com ja us dèiem en la nota elaborada després de la nostra última assemblea, el dia anterior, els nostres companys de Convergència Democràtica de la Franja, que havia promogut la intervenció de Ramon Tremosa davant de la Comissió Europea, rebien la resposta d'aquesta a la pregunta sobre l'Autopista Elèctrica Peñalba-Monzón-Isona que el setembre passat havia realitzat davant d'aquesta institució l'eurdiputat natural d'Areny de Noguera.

Com recordareu també, aquesta iniciativa, acordada en la nostra assemblea en Pont de Montanyana del passat mes d'agost, tenia l'objectiu de denunciar davant de l'UE els fets ocorreguts a començaments d'aquell mes (el famós assumpte de les estaques de REESA), que ens feien pensar (amb indicis molt sòlids) que REESA està pensant a reeditar l'antiga línia Graus-Sallente, fet que, per cert, sembla confirmar-se després d'estudiar la ubicació de les estaques recentment descobertes a Aragó.La resposta, com veureu a continuació, no resulta gaire satisfactòria, ja que, encara que entenem que la legislació a què al·ludeix ens dóna tota la raó en relació amb els fets denunciats, en no existir encara l'avantprojecte de l'Autopista Elèctrica (que serà el que determinarà el traçat definitiu) la Comissió Europea considera que no pot pronunciar-se per no existir en aquest moment una infracció de la legislació europea.Per tot això, i davant de la sol·licitud de més informació que conté la resposta, decidim en la nostra última assemblea, com ja us vàrem comunicar, que es dugués a terme una nova pregunta a la Comissió Europea en la qual se subratlli el fet de què el traçat que contravindria l'esmentada legislació, això és, el de l'antic projecte de línia Graus-Sallente (que xocaria frontalment amb el compromís del govern espanyol amb l'UE que no tornaria a plantejar-se tal traçat) és un dels presents al "Document inicial" presentat per REESA per al seu projecte d'Autopista Elèctrica, sent l'únic que sembla estar sent estudiat per aquesta empresa, segons deduïm de la ubicació de les estaques a què abans ens referíem. En aquest sentit, els nostres companys de Convergència Democrática de la Franja, ens han confirmat que, en efecte, l'esmentada pregunta serà duta a terme de nou per Ramon Tremosa i ens envien el text íntegre de la pregunta realitzada el setembre i de la resposta a què al·ludíem, que us oferim a continuació.
------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ramon Tremosa (CiU)
24 de septiembre de 2010
Pregunta a la Comisión:Asunto:
Construcción de una nueva línea de muy alta tensión en el Pallars Jussà
La comarca del Pallars Jussà (Cataluña) está atravesada por 10 líneas eléctricas de muy alta tensión (MAT), que afectan negativamente a la economía y al paisaje, pero sobre todo a la salud de los ciudadanos, lo que queda patente por ser una de las comarcas que, en proporción a sus habitantes, registra la mayor tasa de cánceres de Cataluña.Desde octubre de 2008 se pretende hacer una nueva línea eléctrica MAT denominada Monzón-Isona, siguiendo un trazado casi calcado al de la línea descartada Graus‑Isona‑Sallente.En agosto, aparecieron unas estacas que parece que siguen una de las alternativas del Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino de España (MARM). Esta alternativa recupera todas las torres de alta tensión inservibles del antiguo proyecto Aragón-Cazaril instaladas hasta las inmediaciones de Capella (Aragón) y coincide con el anterior proyecto denominado Graus-Isona-Sallente anulado por el Tribunal Supremo; a instancia de la Unión Europea, el Gobierno de España había indicado que su trazado quedaba desestimado y que en un futuro se podría presentar uno completamente diferente, compromiso que, al parecer, ahora ignoran totalmente tanto Red Eléctrica de España como los Ministerios de MARM y de Industria. Por último y no menos importante, esta línea afectaría gravísimamente a espacios protegidos con gran densidad de especies protegidas y especialmente sensibles a cambios del entorno, como son el quebrantahuesos, el buitre o la nutria.
1. ¿Está la Comisión siendo consultada (Directiva 85/337/CEE(1))? En caso de que sea así, ¿no considera la Comisión que esta línea infringe dicha Directiva?
2. ¿No considera la Comisión que la nueva línea MAT debería pasar por una zona medioambiental menos frágil de conformidad con las Directivas 79/409/CEE(2) y 92/43/CEE(3)?
3. ¿No considera la Comisión que la nueva línea MAT debería aprovechar un corredor eléctrico existente?
-----------------
Respuesta del Sr. Potočnik en nombre de la Comisión
5 de noviembre de 2010
La Comisión ha llevado a cabo una investigación sobre la línea de alta tensión Graus‑Isona‑Sallente. Dicha investigación concluyó en 2004 con el compromiso de las autoridades españolas de desarrollar un nuevo proyecto que no afectara a la red Natura 2000.
La Comisión no ha recibido ninguna información sobre un nuevo proyecto de línea de alta tensión cuyo trazado coincida con el proyecto descartado de línea de alta tensión Graus‑Isona‑Sallente.
De acuerdo con lo dispuesto en el artículo 6, apartado 3, de la Directiva 92/43/CEE(1) sobre hábitats, cualquier plan o proyecto que, sin tener relación directa con la gestión de un lugar de importancia comunitaria o sin ser necesario para la misma, pueda afectar de forma apreciable a dicho lugar debe someterse a una adecuada evaluación de sus repercusiones, teniendo en cuenta los objetivos de conservación del mismo. A la vista de las conclusiones de la evaluación, las autoridades nacionales competentes solo se declararán de acuerdo con dicho plan o proyecto tras haberse asegurado de que no causará perjuicio a la integridad del lugar. Las disposiciones del artículo 6, apartado 4, de la Directiva especifican las circunstancias excepcionales a cuyo amparo podrán ejecutarse los planes y proyectos incluso con efectos negativos. Corresponde a las autoridades españolas competentes cerciorarse de que se cumplen plenamente los requisitos establecidos en el artículo 6, apartado 3, antes de autorizar cualquier plan o proyecto.También corresponde a las autoridades españolas competentes salvaguardar los valores de conservación de las zonas designadas para formar parte de la red Natura 2000. En lo que atañe concretamente al trazado de la nueva línea de alta tensión, las autoridades competentes deberán cerciorarse, de conformidad con el artículo 6, apartado 3, de la Directiva sobre hábitats, de que el proyecto se someta a una evaluación adecuada por lo que respecta a los objetivos de conservación de las zonas Natura 2000 que pudiese afectar y que solo sea autorizado si es posible cerciorarse de que no causará perjuicio a la integridad de estos lugares, excepto en caso de cumplirse las disposiciones específicas del artículo 6, apartado 4, de la Directiva sobre hábitats (falta de soluciones alternativas, razones imperiosas de interés público de primer orden, medidas compensatorias, etc.).Por otro lado, también es aplicable en este caso la Directiva 85/337/CEE del Consejo, relativa a la evaluación de las repercusiones de determinados proyectos públicos y privados sobre el medio ambiente(2), en su versión modificada (conocida también como Directiva sobre la evaluación del impacto ambiental o Directiva EIA). Dicha Directiva distingue dos tipos de proyectos: los del anexo I, que deben someterse en todos los casos a un procedimiento de EIA, y los del anexo II, que han de ser objeto o no de una EIA en función de lo que determinen los Estados miembros tras el examen de cada caso y/o la aplicación de los umbrales o criterios que establezca la legislación por la que se haya incorporado esa Directiva al ordenamiento nacional. Los proyectos de construcción de líneas aéreas de transporte de energía eléctrica de una tensión de 220 kV o más y de una longitud superior a 15 km figuran en el punto 20 del anexo I de la Directiva, por lo que es obligatoria la EIA. Cabe señalar que el procedimiento de la EIA constituye también el instrumento necesario para la aplicación, en su caso, de los requisitos establecidos en la Directiva sobre hábitats.Según la información de que dispone la Comisión, las autoridades competentes no han adoptado aún la decisión final sobre el proyecto. Por consiguiente, y a falta de información más detallada, la Comisión no puede reconocer la existencia de ninguna infracción de la legislación de la UE sobre medio ambiente, a menos que se facilite más información al respecto.
http://autopistaelectricano.blogspot.com/2010/11/propuesta-de-la-plataforma-unitaria.html

ASSEMBLEA GENERAL DE LA PLATAFORMA ANTI-MAT A EL PONT DE MONTANYANA:

Tal com estava previst, aquest matí s'ha celebrat a Pont de Montanyana l'Assemblea General de la Plataforma Unitària contra l'Autopista Elèctrica, amb una nodrida assistència de membres procedents de tots els territoris afectats pel Projecte de Red Eléctrica de España d'establir una autopista elèctrica (línia de 400.000 volts) entre Peñalba-Monzón i Isona.

La reunió, seguint l'ordre del dia, ha començat valorant l'estat de la venda de loteria de Nadal, constatant-se que s'està venent molt bé. Sobre aquest tema, s'ha recordat als presents que el termini límit per ingressar en el compte bancari els diners obtinguts és el proper 6 de desembre, resultant necessari assenyalar en l'ingrés el número de la matriu (per portar una correcta comptabilització de les participacions distribuïdes).
A continuació, s'ha fet una valoració de les accions dutes a terme en aquests últims mesos, s'ha obtingut els següents resultats:
- Es constata que l'assistència a assemblees i xerrades informatives (que ha estat molt alta en tots els casos) sempre és molt superior a l'obtinguda en els actes reivindicatius en els quals s'ha tractat d'exterioritzar i fer públic el descontent i l'oposició a l'Autopista Elèctrica. Sobre aquest tema, s'apunta com a possible causa el fet que en molts llocs no existeixen bones connexions a internet i que hi ha molts afectats que no tenen costum de comunicar-se per aquest mitjà, al qual s'ha confiat principalment la difusió de les convocatòries. Per això, s'acorda millorar la informació de les convocatòries fent ús de rodes de telèfons i altres mitjans alternatius, sumats al nostre grup de google, perfil de facebook i aquest blog.

Això no justifica què hàgim de qualificar com un absolut èxit tant la concentració realitzada a Tremp el passat 9 d'octubre (amb un centenar d'assistents) com la xerrada informativa realitzada per Convergència Democràtica de la Franja l'endemà en Purroi de la Solana (amb uns quaranta assistents). Sobre aquest tema, una prova que la resposta en aquests actes ha estat molt nodrida i que les autoritats són conscients d'això, la dóna el fet, constatat en el Pallars, d'un notable increment de presència policial entorn d'aquests actes i a instal·lacions de REESA a la zona

En relació amb la comissió encarregada de tramitar denúncies relacionades amb les estaques de REESA aparegudes el passat mes d'agost al Pallars, s'informa que s'ha desistit de presentar-les en constatar que les estaques havien anat desapareixent dels llocs on van aparèixer i després de valorar que no valia la pena presentar unes denúncies que, com s'ha comprovat, només podrien fer-se a títol individual i mitjançant la via administrativa, massa lenta i sense garanties en tant a la possible paralització d'obres (aquesta informació ha estat rectificada parcialment en una entrada posterior).

Pel que fa a les preguntes que ha formulat Ramón Tremosa a la Comissió Europea (tal com s'havia acordat en la nostra assemblea del passat 14 d'agost), se'ns ha informat per part dels companys de Convergència Democràtica de la Franja de la resposta rebuda ahir mateix (i que publicarem en una propera entrada d'aquest blog). En resum, la Comissió Europea respon recordant la legislació vigent en relació amb les línies d'alta tensió i estimant que en la fase actual del projecte (quan encara no s'ha decidit el traçat definitiu) no és possible valorar els fets denunciats (la possible reedició per REESA de l'antiga línia Graus-Sallente, anul·lada pel Tribunal Suprem i en relació a la qual ja es va presentar en el seu moment la queixa davant la UE, que va motivar el compromís del govern espanyol davant el TS que l'esmentat traçat no tornaria a reproduir-se). Tot i això, Ramón Tremosa ha formulat una nova pregunta sobre la possible reutilització de les antigues torres de l'Aragó-Cazaril per la Peñalba-Monzón-Isona, atès que aquestes no haurien d'existir ja en aquests moments d'acord amb la sentència del Tribunal Suprem, que va donar la línia per inexistent, i pel fet que el govern francès va pagar en el seu moment a REESA una quantiosa indemnització que hauria d'haver estat utilitzada per desmantellar-les.
Alguns companys del Pallars ens han informat que el passat 20 d'octubre s'havia convocat als alcaldes dels municipis afectats a Catalunya a una reunió amb el Director General d'Energia i Mines del govern català i un representant de REESA, reunió que, es va suspendre un dia abans sense que quedi molt clar el perquè, cosa que ha portat a una reflexió sobre la necessitat de lluitar contra els intents de REESA d'impedir que la informació sobre el nostre conflicte arribi a la població afectada pel seu projecte d'Autopista Elèctrica.
Per fi, pel que fa a l'estat de les iniciatives dutes a terme per Chunta Aragonesista en les Corts d'Aragó, el nostre portaveu en aquest territori, ens ha informat de les successives queixes presentades per aquest partit per la falta de resposta dels consellers del Govern d'Aragó interpel·lats (tota la informació sobre aquest assumpte la publicàvem aquí dimecres passat). Sobre aquest tema, el nostre portaveu ha volgut destacar el fet gravíssim que amb aquest silenci per part del Govern d'Aragó (que vulnera els terminis legals per donar resposta a aquestes preguntes parlamentàries) es tracta d'ocultar sobretot la documentació que se'ls va sol·licitar en aquestes iniciatives, entre la qual, sens dubte, existeixen informes tècnics sobre les possibilitats de desmantellament de les antigues torres de l'Aragó-Cazaril, que REESA vol reutilitzar per a l'Autopista Elèctrica Peñalba-Monzón-Isona.

- Enviar en aquests dies una enquesta als partits polítics que es presenten a les eleccions catalanes sobre la seva opinió sobre l'Autopista Elèctrica Peñalba-Monzón-Isona, amb la finalitat de que els electors (en contra del desig de REESA) puguin valorar aquesta informació a l'hora de decidir el seu vot. Sobre aquest tema, l'enquesta, que s'enviarà immediatament, tindrà les següents preguntes:
a) Quina opinió li mereix al seu partit polític el projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-Monzón-Isona? .
b) Quines accions concretes ha dut a terme el seu partit polític en relació amb aquest projecte?
c) Quines accions concretes duria a terme el seu partit polític en el cas que, com a resultat d'aquestes eleccions, obtingués responsabilitats de govern?
Amb els resultats que s'obtinguin (incloent el possible fet que no se'ns doni contestació), s'elaborarà un document amb la posició de cada partit que es difondrà entre els mitjans de comunicació dins de l'actual període de campanya electoral.
Presentar davant els ajuntaments afectats, el municipi dels quals es trobi al territori afectat per l'alternativa C de REESA per a l'Autopista Elèctrica Peñalba-Monzón-Isona (la que repeteix el traçat de l'antiga línia Graus-Sallente), un escrit (o si existeix un representant polític afí una moció) en la qual se sol·liciti als alcaldes que responguin a la carta de REESA en la qual s'informava de l'inici d'estudis topogràfics per al seu actual projecte, rebutjant aquestes actuacions i recordant a aquesta empresa que el traçat que pretén estudiar va ser anul·lat per una sentència del Tribunal Suprem i no hauria de reprendre's atès que el govern espanyol va assegurar a la UE en el seu moment que no tornaria a reeditar-se.
Finalment, en relació amb la informació aportada per un company de la Terreta (que ens comunicava que en el seu moment va posar en coneixement de nombrosos grups ecologistes les intencions de REESA d'augmentar la capacitat de transport de la línia d'alta tensió Foradada del Toscar-La Pobla de Segur), s'ha estimat oportú contactar amb experts en aus per informar-los de la problemàtica existent al territori amb els projecte de REESA (el de l'Autopista Elèctrica i el de la citada línia) de cara al fet que es pogués portar aquest assumpte (per les greus afeccions que podrien tenir aquestes línies en una au tan emblemàtica com és el trencalòs) al futur congrés d'ornitologia que, segons ens comuniquen, es portarà a terme a Tremp.
Rectificación acerca de la estrategia de la Plataforma en relación con las denuncias por la presencia de estacas de REESA
En la entrada en la que dábamos cuenta de la asamblea realizada ayer en Puente de Montañana, tratábamos de resumir lo allí debatido en torno a la tramitación de denuncias por la presencia de estacas instaladas por REESA en tierras del Pallars Jussà, concluyendo que se había desestimado la presentación de denuncias sobre estos hechos.El dato, como nos comunican hoy algunos compañeros, no es totalmente cierto. Sí lo es que se ha comprobado que son muy pocas las posibilidades de presentar estas denuncias, pero la comisión creada para su seguimiento sigue estudiando las posibles vías existentes y, por supuesto, seguimos haciendo un llamamiento a los afectados y poniéndonos a su completa disposición para cualquier demanda que nos quieran transmitir. En el peor de los casos, se espera poder presentar en bloque el mayor número de denuncias y demandas con el fin de hacer patente el grado de cinismo de Red Eléctrica de España

jueves, 11 de noviembre de 2010

ANTI-MAT A PONT DE MONTANYANA

DISSABTE, 13 DE NOVEMBRE DE 2010, 11 H. EL PONT DE MONTANYANA-ESCOLES
- Valoració de les ultimes accionis
- Informació actualitzada del nostre conflicte
- Proximas accions i esdeveniments
-Loteria
- Varis
http://autopistaelectricano.blogspot.com/2010/11/recordatorio-asamblea-general-de-la.html
SÁBADO, 13 DE NOVIEMBRE, 11:00 h. PUENTE DE MONTAÑANA/EL PONT DE MONTANYANA-ESCUELAS.

- Valoración de las ultimas acciones
- Información actualizada de nuestro conflicto
- Proximas acciones y eventos
- Lotería
- Varios